COVID-19 בישראל

למרות אזהרות הרופאים, הפטור מבידוד תלמידים נכנס הבוקר לתוקף

הדגל האדום של איגוד רופאי הילדים שקרא להקפיא את מתווה הבידודים במערכת החינוך לא הועיל | הסתדרות המורים התריעה: "האחריות על הנזקים לבריאותם של עובדי ההוראה והתלמידים מוטלת על הממשלה"

תלמידים במגיפת הקורונה. צילום: גרשון אלינסון/ פלאש 90

מתווה ביטול הבידוד במערכת החינוך החל היום, לאחר החלטת הממשלה אמש לא לבטלו. אתמול קראו רופאים ומומחים למחלות זיהומיות במערכת הבריאות לבכירי המשרד לעכב את המתווה ולהמתין עם יישום המהלך. יו"ר איגוד רופאי הילדים, פרופ' צחי גרוסמן, אף התבטא: "אנחנו באיגוד מרימים דגל אדום עכשיו וממליצים לא לבטל את בידוד הילדים", והסביר את החשש מהמתווה: "בתוך ארבעה ימים נצפתה הכפלה במספר הילדים במצב קשה". גרוסמן הציג תמונת המצב לפיה כ-130 ילדים מאושפזים בבתי החולים, מהם 20 חולים קשה.

גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, קיימו אתמול ישיבה עם שר הבריאות והשמיעו את קולם בעד עצירת המתווה.

בניגוד לדעת איגוד רופאי הילדים, אמר אמש ד"ר נוי כהן, סגן מנהל מלר"ד ילדים בבית החולים אסותא אשדוד: "טובתם הנפשית והגופנית של הילדים מחייבת הפסקת הבידודים גם במחיר תסמונת PIMS. כולי תקווה שמקבלי ההחלטות, בטרם יקבלו החלטה, יאזינו גם לרופאי הילדים מהשטח. אלה שרואים וראו מקרוב את המחיר הנפשי והרגשי של בידודי הילדים בשנתיים האחרונות. זו תהיה טעות להמשיך ולהעמיס על נפשם של ילדי ישראל את הבידודים והריחוק מחבריהם.

"כלל הדיונים בנושא צריכים להתעמק בנושאים הבאים: כיצד מרחיבים את מבצע החיסונים, אוכפים את הצורך בעטיית מסכות ומאפשרים למידה בקבוצות קטנות ובחללים גדולים ופתוחים".

במשרד ראש הממשלה ניתן אמש, כאמור, אור ירוק למתווה, תוך ההחלטה להכניס בו שני שינויים: תלמידים לא מחוסנים שייחשפו למאומת יידרשו לבצע בדיקות אנטיגן ביתיות פעמיים בשבוע ולדווח על כך בפורטל מערכת החינוך כתנאי לחזרה ללימודים. בנוסף הוחלט כי משרד חינוך יופקד על נושא הדיווח ואכיפת הבדיקות והבידודים.

לניסיון להקפיא את ביטול מתווה הבידודים התייחס אמש איגוד רופאי בריאות הציבור, שהמליץ "להחיל את המתווה החדש המשופר, ללא דיחוי". עוד הודיע איגוד רופאי בריאות הציבור כי הוא תומך בקבלת החלטות המבוססת על אפידמיולוגיה. "יש להתמקד באמצעים יעילים: התחסנות, בידוד חולים, אוורור והתנהגות זהירה, כולל מסיכות. עומס התחלואה בבתי החולים ובקהילה כבד, ויש מגמת עלייה גם בקרב ילדים. יש להמשיך לנטר באופן צמוד את התחלואה והשפעת הצעדים ולחזק את מערך הטיפול בבתי החולים ובקהילה".

באיגוד רופאי הציבור טענו כי "במתווה הישן קיימת הבחנה שאין לה הצדקה בין ילדים מחוסנים ללא מחוסנים. ברמת התחלואה הגבוהה כרגע, בידוד מגעים ללא תסמינים ועם בדיקה שלילית אינו יעיל אבל פוגע בבריאות הילדים, בפרט לאור העובדה שמאומתים רבים לא מזוהים כלל. המתווה החדש מתמקד בצדק בבידוד יעיל של ילדים חולים, עם שכבת הגנה נוספת של בדיקות סיקור, אותן יש להנגיש. יש לתת מענה מותאם לילדים ומורים בסיכון גבוה לקורונה ולשקול עבורם חלוקת מסכות N95. יש לחדד במתווה החדש הנחיות נפרדות למגעים שהם בני בית, עבורם יש להחמיר על ידי התניית יציאה מבידוד בבדיקה יומית והצהרת בריאות. יש למצוא דרך להכיר בבדיקה ביתית חיובית, ללא צורך בסיכון המיותר בהגעה לבדיקת אנטיגן מוסדית", המליץ האיגוד.

בעמותת "מדעת", לעומת זאת, התריעו כי לאור הנתונים על ילדים באשפוז וסיכוני PIMS, אסור לבטל כעת את הבידודים וכי יש להגן על הילדים וצוותי ההוראה. "לאור המידע המצביע על הסיכון לילדים גם מאומיקרון בתוספת הנתונים שהוצגו על ידי משרד הבריאות על 20 ילדים מאושפזים במצב קשה, יש לשקול מחדש את מתווה ביטול הבידודים שיגרום בוודאות לעליית התחלואה בדיוק בשיאו של גל האומיקרון".

מומחי עמותת מדעת קראו להמתין ולבצע הערכה מחדש בעוד כשבוע, "על מנת לראות האם הגענו לשלב הדעיכה של הגל ולהעריך מחדש את הסיכונים לנוכח מידע נוסף שיתקבל. עד אז, יש לפעול לצמצום מגעים במסגרות החינוך כדי להפחית חשיפות מיותרות ולצאת בקריאה להורים לחסן את ילדיהם על מנת לספק להם את ההגנה המירבית האפשרית".

אדווה לוטן, יו״ר העמותה, מסרה: ״ההחלטה על ביטול הבידודים התבססה על ההנחה שהאומיקרון אינו מהווה סיכון. כעת כאשר מתקבל מידע שמראה את ההפך, חשוב לעצור ולשקול שוב את ההחלטה. הפעלת מתווה ביטול הבידודים במערכת החינוך בנקודת הזמן הנוכחית מעמידה בסיכון גבוה את הילדים, את בני משפחותיהם וכמובן את צוותי ההוראה. זוהי מדיניות מסוכנת ולא אחראית, המהמרת בחייהם ובריאותם הנוכחית והעתידית של ילדינו״.

עם החלטת הממשלה הודיעה אמש הסתדרות המורים כי "כל האחריות על הנזקים שייגרמו לבריאותם של עובדי ההוראה והתלמידים, כתוצאה ממתווה ביטול הבידודים, מוטלת על כתפי הממשלה. הסתדרות המורים תמשיך לעשות הכל כדי להגן על בריאותכם ושלומכם".

נושאים קשורים:  בידוד,  מערכת החינוך,  פרופ' צחי גרוסמן,  הסתדרות המורים,  בריאות הציבור,  קורונה,  חדשות,  19-COVID,  ד"ר נוי כהן
תגובות
אנונימי/ת
28.01.2022, 10:29

מעניין ששכחתם את הרופאים התומכים בביטול הבידודים:
איגוד הרפואה הדחופה בילדים
הדוברות הרשמית באיכילוב
מנהלת בית חולים שניידר
ועוד..

מה בעצם האינטרס שלכם דוקטורס אונלי?

אנונימי/ת
28.01.2022, 14:26

בבועה ששמה איכילוב במדינת תל אביב מוכנים להמר על סיבוכים ארוכי טווח של קורונה בילדים, על הדבקה של בני משפחותיהם ועוד…כל מי שביקש לא להחיל את המתווה הידש ביקש לדחות את ההחלטה בשבוע, כדי לבצע הערכה מחודשת, על סמך נתונים שיהיו ורמת התחלואה.
שחרור ההגבלות בצורה כזו בשלב הזה רק מסכן גם את הילדים וגם את האוכלוסיה כולה, ולמעשה מרחיק את היום בו יוכלו הילדים לחזור לשגרה סבירה ומבורכת.

אנונימי/ת
28.01.2022, 14:06

צריך להרחיב את ביטול הבידודים למבוגרים ולהפסיק בדיקות מיותרות מי שסימפטומטי וחולה שיישאר בבית כמו בכול זיהום נשימתי

אנונימי/ת
28.01.2022, 18:48

זאת הבעיה שהם לא נשארים בבית, להפך מגיעים למקומות ציבוריים, עושים מסיבות הדבקה ומדביקים אנשים תמימים. האוכלוסיה בארץ בלי אחריות, בלי מצפון, בלי גבולות וגם הרבה בלי שכל. במיוחד סרבני חיסונים הפושעים.

אנונימי/ת
30.01.2022, 15:46

ממש פושעים.
כי אם היו מתחסנים הם לא היו חולים ולא מדבקים. או ש.... אולי בעצם גם המתחסנים נמצאים באותה קבוצת חולים מאושרת של חולים ומדביקים...